+5 Sebab Kenapa Bulu Kucing Gugur

Zoe
April 14, 2023
bulu kucing
pet insurance

PAWer Insurance

Pet Insurance Without Paying Vet Bills Up-Front Signup in minutes. Protect your pets with us for accidents & illness.

Get Quotation
Sebagai pemilik kucing kita mestilah mahu melihat si manja sihat dan berbulu gebu.

Bulu yang lembut dan bersinar adalah tanda kesihatan yang baik bagi kucing kita. Namun, kadang-kala bulu kucing juga mengalami masalah seperti gugur atau botak. Ini adalah masalah yang sering dihadapi oleh pemilik kucing. Ketahui penyebab dan cara mengatasinya.

Penyebab Bulu Kucing Gugur

Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan bulu kucing gugur. Antara faktor tersebut adalah:

  1. Penyakit kulit - Penyakit kulit seperti ekzema atau alergi boleh menyebabkan bulu kucing gugur kerana kucing akan mengaru-garu kulit yang gatal.
  2. Parasit - Parasit seperti kutu bulu boleh menyebabkan bulu kucing gugur.
  3. Stres - Kucing yang mengalami tekanan atau stres boleh mengalami bulu gugur kerana ia akan mengaru-garu atau menggigit bulunya sendiri.
  4. Genetik - Beberapa jenis kucing memang cenderung untuk gugur bulunya, seperti Maine Coon, Siamese, dan Sphynx.
  5. Iklim - Ada sesetengah kucing mempunyai bulu yang tebal dan hanya sesuai untuk iklim musim sejuk.
bulu kucing gugur

Bagaimana Menangani Bulu Kucing Gugur

Untuk mengatasi masalah bulu kucing gugur, pertama sekali anda perlu mencari penyebabnya. Jika ia disebabkan oleh penyakit kulit, kutu bulu, atau parasit lain, ianya perlu dirawat dengan cara yang sesuai.

Selain itu, untuk melebatkan bulu kucing, anda boleh memberikan vitamin tambahan yang membantu dalam pembentukan bulu yang sihat.

Cukur bulu kucing secara kerap juga boleh membantu mengelakkan bulu kucing gugur kerana ia membuang bulu yang rosak dan mati.

Cara menjaga bulu kucing juga perlu dilakukan dengan memberikan makanan yang berkualiti dan cukup nutrisi untukmemastikan kucing selalu bersih dan sihat

Vitamin untuk bulu kucing gugur

Terdapat beberapa vitamin atau nutrisi tambahan di pasaran. Adalah penting untuk anda memilih produk yang sesuai untuk si manja anda. Pastikan produk tersebut mempunyai sijil pengesahan dan laporan makmal yang boleh dipercayai.

bulu kucing gugur
Si Manja Power Boost dirumus untuk membantu anak bulus anda mendapatkan berat badan yang sihat dan mengurangkan keguguran bulu sambil juga menggalakkan perasaan penuh (kenyang lama) dan meningkatkan selera makan mereka. Maklumat lanjut

PetotumBIZPet Apps

Be Part Of Petotum Family

We’re here to connect petcare services & pet parents together in a unified ecosystem filled with love.

Download Petotum App