7 Fakta Menarik Tentang Kucing Siam

Zoe
April 18, 2022
Kucing Siam
pet insurance

PAWer Insurance

Pet Insurance Without Paying Vet Bills Up-Front Signup in minutes. Protect your pets with us for accidents & illness.

Get Quotation
Kucing siam (Siamese Cat) adalah kucing yang sangat setia dan antara baka kucing yang sangat popular di Malaysia.

Kucing Siam (kucing siamese) terkenal dengan penampilan yang anggun dan tersendiri. Walaupun kebanyakan kucing Siam berwarna kelabu perak dengan mata biru, bulu kucing cantik ini juga boleh berwarna oren, coklat, krim, dan juga berwarna biru atau ungu. Bukan itu sahaja, kucing Siam ialah salah satu baka kucing peliharaan tertua di dunia, dan warna bulunya ditentukan oleh genetik dan suhu persekitarannya.

Jika anda ingin mengetahui lebih lanjut dan melihat beberapa kucing Siam yang comel —jom baca ni!

Kucing Siam

1. Warna bulu kucing siam mengikut suhu sekeliling

Bulu kucing Siam boleh menjadi pelbagai warna dan warna tersebut bukan sahaja ditentukan oleh genetik. Warna bulu kucing siam ditentukan oleh beberapa set gen dan corak bulunya ditentukan oleh gen pengubah suai. Kucing Siam mempunyai gen pengubah suai khas yang menghalang pigmen daripada berkembang di bulu, mengakibatkan albinisme.

Kebanyakan kucing Siam dilahirkan putih sepenuhnya dan membentuk tanda mereka pada minggu selepas kelahiran. Selepas kelahiran dan terdedah kepada suasana yang lebih sejuk selama beberapa minggu, anak kucing Siam akan mula mengembangkan pigmen di sekeliling muka, ekor dan kaki mereka.

2. Baka kucing tertua

Tiada siapa yang dapat memastikan bila kucing Siam mula-mula dibiakkan dan dijinakkan. Kucing siam dipercayai berasal dari Thailand sekitar abad ke-14, ketika muncul dalam manuskrip Thai. Ini akan menjadikan mereka salah satu baka kucing tertua di seluruh dunia.

Kucing Siam

3. Kucing siam mempunyai ciri-ciri unik

Banyak kucing Siam mempunyai mata yang juling dan mempunyai ekor yang bengkok. Walaupun ciri-ciri ini sudah pasti hasil daripada faktor genetik tertentu, banyak legenda menarik mengenai kucing Siam.

Menurut satu legenda, sekumpulan kucing Siam ditugaskan untuk menjaga piala emas diraja. Semasa menjalankan tugas mereka, kucing-kucing itu merenung piala itu dengan intensiti yang begitu kuat sehingga mata mereka juling. Dan oleh kerana mereka melilit ekor mereka di sekeliling piala untuk keselamatan tambahan, ekor mereka menjadi bengkok secara kekal. (Haha, mesti ni mitos je)

Masih terdapat kucing Siam dengan mata juling dan ekor bengkok hari ini, tetapi dah tak banyak.

Kucing Siam

4. Kucing siam sebagai kucing diraja

Beratus-ratus tahun yang lalu, kucing Siam sangat dihargai oleh keluarga diraja di Thailand kerana penampilan mereka yang tersendiri, luar biasa dan cantik. Malah, ahli keluarga diraja ini percaya bahawa seekor kucing Siam akan menerima roh mereka apabila mereka mati—dan kucing itu akan menghabiskan sepanjang hayatnya yang panjang tinggal di kuil dan dimanjakan oleh sami dan paderi.

5. Kucing rumah Putih di Amerika Syarikat

Walaupun kucing Siam telah dijinakkan di Asia selama berabad-abad, mereka tidak muncul di Amerika Syarikat sehingga akhir 1800-an. Salah seorang pemilik kucing Siam yang paling awal diketahui sebenarnya ialah isteri Presiden AS Rutherford B. Haye, Lucy—yang bermaksud kucing Siam juga mempunyai sejarah di Rumah Putih. Kucing Siamnya, bernama Siam, adalah hadiah daripada seorang diplomat AS yang berkhidmat di Thailand.

Kucing Siam

6. Bintang filem

Lagu lama, seperti  The Incredible Journey, The Lady and the Tramp, dan That Darn Cat! membintangi kucing Siam. Malah, keseluruhan plot  That Darn Cat! tertumpu kepada seorang Siam bernama DC (atau Darn Cat) yang membantu menghentikan plot penculikan. (gituww)

7. Kucing siam banyak bercakap

Jika anda mempunyai kucing Siam atau pernah menghabiskan masa dengan kucing, anda tahu mereka sangat bercakap atau mengiow. Kucing Siam akan menyuarakan pendapat mereka tentang makanan mereka, pemerhatian melalui tingkap, dan apa sahaja yang mereka temui sepanjang siang dan malam. (Kucing siam ni peramah)

Kucing Siam

Soalan-soalan lazim

Berapa lama kucing Siam hidup?

Kucing Siam hidup secara purata dari 15 hingga 20 tahun.

Berapa besar kucing Siam?

Kucing Siam, yang lebih dikenali sebagai "Meezers," ialah kucing bersaiz kecil hingga sederhana yang mempunyai berat 3 hingga 6kg apabila mereka sudah dewasa.

Kenapa kucing Siam sangat lantang dan banyak mengiow?

Kucing Siam sangat lantang kerana mereka lebih sosial berbanding kucing lain. Mereka mahu berkomunikasi dengan anda!

Cara menjaga kucing Siam?

Cara penjagaan kucing siam tidak banyak bezanya dengan kucing lain. Anda cuma perlu berikan mereka makanan kucing terbaik, mainan kucing dan juga kasih sayang secukupnya untuk memastikan kucing anda kekal aktif, sihat dan gembira,

Rujukan

PetotumBIZPet Apps

Be Part Of Petotum Family

We’re here to connect petcare services & pet parents together in a unified ecosystem filled with love.

Download Petotum App